Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen

Antonio Saura

Autodidact kunstenaar Antonio Saura, geboren in 1930 te Huesca, Spanje, is één van de belangrijkste Spaanse kunstenaars van na de Tweede Wereldoorlog. De kunstenaar, die schilderijen, grafiek en beeldhouwkunst heeft gemaakt, is in 1998 overleden te Cuenca.

Saura begon op zijn zeventiende met schilderen en tekende toen veelal kleurrijke surreële, droomlandschappen. In 1952 bezocht hij Parijs en leerde daar de Franse surrealisten kennen, waaronder Benjamin Péret. Saura is kortstondig lid geweest van de Franse surrealistische beweging en heeft met hen geëxposeerd. Na het verlaten van deze beweging is hij samen met schilder Simon Hantaï begonnen met het toepassen van de kras- en frottage-techniek. Dit is een surrealistische techniek waarbij de beelddrager op een bepaalde ondergrond wordt geplaatst en er vervolgens met een potlood of waskrijt overheen wordt gewreven. De textuur van de ondergrond creëert zodoende een bepaald effect op het papier of doek. In Saura’s kleurrijke werk uit deze periode lijkt toeval een belangrijke rol te spelen.

Sinds 1956 heeft Saura veel expressieve figuratieve werken gemaakt, die beschouwd worden als de belangrijkste werken uit zijn oeuvre. Vrouwenfiguren, naakten, koppen, zelfportretten en kruisingen zijn elementen die vaak zijn verbeeld.

Eind jaren '50 is Saura ook begonnen met het maken van litho's en grafiek. Een groot aantal versies van zijn litho's werd gedrukt, waardoor zijn kunst betaalbaar werd voor de gewone man. Daarnaast heeft Saura in deze periode veel illustraties gemaakt voor boeken, waaronder 'Don Quichot' van Miguel de Cervantes, '1984' van George Orwell, 'Pinokkio' van Christine Nöstlinger en de dagboeken van Franz Kafka. Gedurende deze periode, van 1957 tot 1960, was hij ook mede-oprichter en woordvoerder van de kunstenaarsgroep 'El Paso'.

Sinds 1960 is Saura begonnen met het maken van beeldhouwkunst. Belangrijke thema's in zijn tweedimensionale werken, zoals menselijke figuren en koppen, werden ook verbeeld in zijn metalen sculpturen. In 1967 verhuisde Saura voor een periode naar Parijs. De onderwerpen van zijn werk werden vanaf dit moment gevarieerder en hij gebruikte meer zwart- en grijstinten en bruinrood. Ook heeft hij zich destijds veel bezig gehouden met het ontwerpen van theaterdecors voor toneel, ballet en opera en het schrijven van stukken.

Saura heeft verschillende prijzen voor zijn oeuvre ontvangen, waaronder de Gouden medaille, de Spaanse staatsprijs voor beeldende kunst en de Grote Kunstprijs van de gemeente Parijs. Zijn werk is vertegenwoordigd in de collecties van belangrijke musea wereldwijd, waaronder het Guggenheim Museum in New York en het Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam.

Not Just Another Canvas on the Wall