Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen

Bart Domburg

Gevels, landschappen en stadsgezichten zijn gevangen in zijn schilderijen: Bart Domburg. De vergezichten van de kunstschilder, geboren in 1957 te Zwolle, zijn voor hem portretten, waarin het historische, religieuze of persoonlijke van de desbetreffende plek vooropstaat. Door deze aspecten krijgt het schilderij een diepere lading en een speciale betekenis.

In het begin van zijn carrière richtte Domburg zich voornamelijk op gewone mensen, die voor hem poseerden in zijn atelier. Met groottes, close-ups en blown-ups van voornamelijk gezichten experimenteerde hij volop, om de grenzen van het traditionele portret op te zoeken. Dit heeft Domburg tot 1998 gedaan. In dat jaar heeft hij de Nederlandse omgeving verruild voor de Berlijnse. Door deze historische stad met haar vele bezienswaardigheden kreeg de kunstenaar de behoefte om plaatsen met hun historie te verenigen, zoals Berlijn onlosmakelijk verbonden is met zijn voormalige tweedeling tussen het Duitse en het Joodse volk.

Elke plaats werd voor Domburg interessant, omdat in elke plaats betekenissen schuilen. Het verbeelden van deze betekenissen is volgens hem te vergelijken met het schilderen van een portret. Sindsdien noemt Domburg zijn schilderijen van vergezichten, die eerder gefotografeerd dan geschilderd lijken, dus portretten, waarin symbolische beelden zijn gecombineerd met verschillende aspecten van het leven. Een voorbeeld van zo’n portret is ‘Berlin, garten Haus der Wannsee-Konferenz’. De titel van het werk zegt het al een beetje: in deze villa Marlier werd tijdens de Wannseeconferentie besloten om Europese Joden uit te roeien. Een ander voorbeeld, een minder zwaarbeladen kunstwerk, is ‘Zwolle, Park Eekhout’. Dit werk heeft een speciale betekenis voor Domburg, omdat hij in zijn jeugd hier regelmatig speelde. Later merkte hij dat dit park nauwelijks veranderd was. Herinneringen die bij dit bezoek bij hem naar boven kwamen, verbeeldde hij in het schilderij.

Nu nog steeds toont Domburg de geschiedenis achter het afgebeelde, al focust hij zich meer op de gevels en raampartijen van gebouwen. Hij meent dat ook een façade een persoonlijkheid heeft, die hij via het gezicht van de gebouwen – de voorgevels – toont. In de ruiten, met hun weerspiegelingen van de lucht, schuilt het menselijke verborgen. Vandaag de dag, ten tijde van de economische crisis, lijkt het erop dat het persoonlijke van de mens is opgeslokt door de harde weerspiegelingen. Vandaar dat de voorgevels, die eerst door hem gefotografeerd zijn, de laatste jaren abstracter zijn geschilderd.

Het werk van Domburg is wereldwijd zeer gewaardeerd. Hij heeft zijn creaties zowel solo als in groep getoond in onder meer het Dordrechts Museum, het Stedelijk Museum in Amsterdam, de Gasser Grunert Gallery te New York, de dierentuin Artis te Amsterdam, het Stedelijk Museum Zwolle en de Stadsgalerij Heerlen. Onder meer het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Centraal Museum Utrecht en de Stadsgalerij Heerlen hebben de kunst van Domburg in hun collecties. In 2009 heeft de kunstenaar het boek ‘Capital’ uitgegeven, waarin zijn creaties met raampartijen en gevels zijn vertegenwoordigd. Een jaar later, in 2010, is Domburg opgenomen in de Elsevier Top-100 van Nederlandse kunstenaars, waar hij op de veertigste plaats prijkt. Tegenwoordig woont en werkt de kunstenaar in Amsterdam.

http://www.galeries.nl/mnkunstenaar.asp?artistnr=3639&vane=&em=&meer=meer&sessionti=617017732

http://www.elsevier.nl/PageFiles/70218/006_RBIAdam-download-ELSEVIER264239D01.pdf

http://www.stedelijkmuseumzwolle.nl/cms/index.php/nl/vorige-exposities/598-bart-domburg

http://www.paolocurti.com/domburg/domburg.htm

http://www.volkskrant.nl/wca_item/boeken_detail/453/195386/Bart-Domburg.html

Not Just Another Canvas on the Wall