Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen

Bert Houweling

Haast geen mens komt voor in zijn hyperrealistisch vrije werk: Bert Houweling. Houweling, geboren in 1949 te Haarlem, is sinds 1973 actief als journalistiek fotograaf. In zijn eigen werk is hij op zoek naar iets heel anders dan in zijn journalistieke opdrachten, en dat verklaart zijn vrijwel ‘wezenloze’ foto’s. Hierin staat de verlaten, zo nu en dan vervallen omgeving altijd centraal.

Houweling, die studeerde aan de School van Fotografie in Den Haag, refereert zijn vrije werk aan twee thema’s: vergankelijkheid, nostalgie en levenskracht, en ‘strandarchitectuur’. De eerste drie onderwerpen verwijzen naar de hyperrealistische beelden van de werkelijkheid. Met een zo optimaal mogelijke benutting van de fotografie, zoals licht en compositie, doet Houweling een poging deze werkelijkheid te documenteren, vast te leggen voordat zij voorgoed verdwijnt. De serie ‘Amerika’ met typisch Amerikaanse stadsbeelden is daar een goed voorbeeld van. De verlaten, maar niet gesloten motels en lege straten met neonreclame dragen de sporen van verval met bijzondere waardigheid. In hun vrolijke en levendige kleurenpracht blijken de scènes een sfeer uit te beelden die een grotere zeggingskracht heeft dan hun vervallen uiterlijk.

Met strandarchitectuur worden diverse stranden in Europa, onder andere in Nederland, Italië en Griekenland, vastgelegd. Het raakvlak van land, lucht en water is hierbij zijn inspiratiebron. Zoals gebruikelijk bij de foto’s van Houweling wordt de menselijke aanwezigheid tot een minimum beperkt. Hij fotografeert niet de gebruikelijke strandscènes met zonaanbidders, maar juist lege stranden waarbij strandstoelen, banken en strandtenten het hoofdonderwerp vormen. Door de wijze waarop de fotograaf het beeld naar zijn hand zet, ruilt het strandmeubilair hun functionaliteit in voor een geabstraheerd aandeel in de monumentale architectuur. Ondanks hun verlaten karakter, doen de strandfoto’s door vorm, licht en compositie niet somber aan. “Ik zoek een bepaalde vorm van stilte: plaatsen waar mensen zijn geweest of zullen komen. Dat strandgebeuren bijvoorbeeld is een soort decor, een tijdelijk verblijf dat steeds weer verandert, steeds weer anders is in vorm en kleur. Je vindt er een bepaald cultuurpatroon in, een gevoelswaarde die per land verschilt”, aldus Houweling.

Houweling besteedt graag veel tijd aan een serie foto’s die over slechts één thema gaat. Voorbeelden van series die hij een aantal jaren uitdiept, zijn ‘Stranden in Europa’, ‘Oude haven Antwerpen’, ‘Badcultuur Engeland-Amerika’, ‘Bloemen in verval’ en ‘Eilanden’. De foto’s die genomen zijn op het Griekse eiland Santorini behoren, zoals vanzelfsprekend, tot de ‘Eilanden’-serie. Deze beelden zijn op groot formaat afgedrukt met ultrachrome inkt op aquarelpapier, waardoor de afdrukken een zeer lange levensduur hebben. Het afdrukken van zijn kleurenfotografie doet Houweling zoveel mogelijk zelf om het eindresultaat in eigen hand te hebben.

Er bestaat een groeiende belangstelling voor het vrije werk van Houweling. Zijn foto’s zijn onder andere geëxposeerd in het Kunstcentrum Haarlem, de Canon Gallery in Amsterdam, het Babylon Hotel Den Haag, het Gemeentemuseum Den Haag en het Gemeentehuis van Waddinxveen. Momenteel woont en werkt Houweling in Amsterdam.

Not Just Another Canvas on the Wall