Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen

Ferran Garcia Sevilla

Je zou hem een verzamelaar van goed gedefinieerde eclectische beelden kunnen noemen: Ferran García Sevilla. Refererend aan stripboeken, graffiti, filosofie en zijn reizen naar het Midden-Oosten laat de Spaanse kunstschilder, geboren in 1949 te Palma di Mallorca, zijn inspiratiebronnen samenkomen in zijn rauwe, kleurrijke en primitieve creaties. Deze worden bijgestaan door handgeschreven, controversieel commentaar op het leven en de politiek.

Een tijd van bruisende Catalaanse conceptuele kunst, gecentreerd op Barcelona, brak aan in de jaren ’80. Als één van de belangrijkste voorstanders van de terugkeer naar de schilderkunst schilderde García Sevilla de ‘Ruc’ serie, geïnspireerd door zijn reis naar Nepal in 1986. Dit werk, dat onderdeel was van een explosie van Spaanse kunst op het internationale toneel, bracht hem wereldwijd veel bekendheid. Zijn herhalende religieuze en symbolische motieven in rijke kleuren tegen neutrale achtergronden werden zijn handelsmerk en hij ging zich meer interesseren in exotische culturen en mythologieën. Met snelle verfstreken en spatten en druppels, die de directheid van primitieve culturen suggereren, geeft hij sindsdien zijn creaties vorm.

Tegen het einde van de jaren ’80 komen zijn driedimensionale werken, waarin alledaagse objecten als boeken, schoenen en gloeilampen zijn verwerkt, meer in beeld. Tevens worden veelvuldig vloertegels gebruikt, zoals in zijn mozaïekseries, die refereren aan de gebroken tegels van Gaudí en zijn Parc Güell. In het begin van de jaren ’90 komen er meer beelden bij, waaronder gekleurde schijven, handen, voeten en pijlmotieven. Deze zijn te zien in onder meer de serie ‘Sama’ uit 1990, terwijl in zijn serie ‘Xa’ uit 1995 de kleuren zwart en rood verwijzen naar negentiende eeuwse gietijzeren balkons in Barcelona. Eind jaren ’90 wordt het werk wat introverter met druppels, vervlechtingen, stippen en lijnen, die zowel ballonnen, geweerschoten, vuurwerk en kometen als krachtvelden, grafieken en atmosferische fenomenen uitbeelden. De druppels, die al het doek draaiend zijn gecreëerd, worden in sommige gevallen overdreven weergegeven. Deze techniek, die in plaats van een verhaal het lyrische toont, is na de eeuwwisseling niet meer door García Sevilla toegepast in zijn creaties.

Door de – in zijn ogen – overdreven commerciële kunstwereld en de vervreemding die deze bij hem teweegbracht, gaf García Sevilla geen solotentoonstellingen meer na 1998. Hij ging zich weer richten op het schilderen, zoals hij al eerder deed. En toch, negen jaar later, verscheen zijn werk weer in galeries, zoals voor het eerst in 2007 te Barcelona. In zijn recentere creaties, zoals ‘In the Moll’ uit 2008, is de punt het overheersende bestanddeel geworden dat verwijst naar het uiteenvallen van de realiteit of materie. Zo nu en dan liggen de punten verspreid over het doek, alsof ze sterrenbeelden en moleculaire ketens vormen.

Bij onder meer het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Antwerpen, het Irish Museum of Modern Art te Dublin, de Malmö Konsthall en de Galerie De Vierde Dimensie in Plashoeve heeft García Sevilla zijn werk geëxposeerd. Naast zijn werk als kunstenaar, is hij hoogleraar beeldende kunst aan verscheidene universiteiten. Over het werk en leven van García Sevilla, die tegenwoordig woont en werkt in Barcelona, zijn verschillende boeken uitgegeven, zoals ‘Peintures’ uit 1988.

http://www.artnet.com/artists/ferran-garc%C3%ADa%20sevilla/

http://www.imma.ie/en/page_212198.htm

http://www.abebooks.co.uk/Garcia-Sevilla-Peintures-rep%C3%A8res-Cahiers-Dart/2261749375/bd

http://artdaily.com/news/38579/Ferran-Garcia-Sevilla-at-the-Irish-Museum-of-Modern-Art#.UnOQc5TxTbY

http://www.masdearte.com/index.php?option=com_content&view=article&id=6418:garcia-sevilla-ferran&catid=58:artistas-m&Itemid=7

http://www.march.es/arte/palma/coleccion/artistas/ferran-garcia-sevilla.aspx

http://www.galeries.nl/mnkunstenaar.asp?artistnr=24806&vane=1&em=&meer=&sessionti=401887752

Not Just Another Canvas on the Wall