Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen

Guido Geelen

Hij past klei op een onorthodoxe wijze toe in zijn creaties: Guido Geelen. Ook al werkt de beeldhouwer, geboren in 1961 in het Limburgse Thorn, met dit traditionele materiaal, hij voelt zich geen pottenbakker. Met zijn tegenstrijdigheden in zoal orde en chaos, streng en barok en kunst en kitsch creëert hij juist eigentijdse kunst.

Veel van de sculpturen die Geelen heeft gemaakt, zijn samensmeltingen van reproducties in klei. De kunstenaar, die aan de N.L.O. Tehatex in Tilburg (1979-1983) en aan de Academie voor Beeldende Kunst in Tilburg (1983-1985) heeft gestudeerd, wilde na zijn afstuderen los van bestaande conventies zijn eigen beelden maken. In plaats van brons of steen werd met klei zachte creaties van autobanden, urinoirs, computers, televisies en stofzuigers tot rechthoekige blokken geduwd in vierkante kisten. De reusachtige muren die met deze kleifiguren zijn gebouwd, zijn chaotisch doch keurig. Door een spel van licht en schaduw zien deze bizarre verzamelingen van beelden er uitbundig en vrolijk uit.

“Mijn werk staat heel dicht bij me; ik heb een fascinatie voor gewone dingen. Natuurlijk transformeer of sublimeer ik die in mijn werk, maar mijn inspiratie haal ik uit het dagelijkse leven. Dat kan van alles zijn: dingen die ik onderweg zie, muziek, herinneringen. (...) Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat ik mijn ervaring omzet in materiaal”, aldus Geelen in een interview. Zijn ervaring zet de kunstenaar ook om in zijn keramiek, waarin traditionele maar ook industriële technieken zijn verwerkt. Zo worden sommige beelden van glazuur, afgedankte gietvormen of zogeheten transfers voorzien. Met deze plakplaatjes, die in aardewerkfabrieken worden gebruikt om afbeeldingen op aardewerk te drukken, kan Geelen kitscherige bloemen, dieren en schepen op zijn werk aanbrengen.

Naast klei, verwerkt Geelen ook Delfts blauwe tegeltjes, sinds 1994 brons en sinds 1998 aluminium in zijn creaties. Uit de Delfts blauwe tegeltjes zijn ruitvormige tulpenvazen opgebouwd, die verwijzen naar de oud-Hollandse traditie van Delfts blauw en tulpen, ook al hebben ze niets met de traditionele bloemenvaas te maken. Met brons en aluminium creëert Geelen onder meer stofzuigers, urinoirs, telefoons en wastafels, die hij, met de gietkanalen nog intact, samenvoegt. Hierdoor ontstaat een vreemd en chaotisch netwerk van aders, dat de kunstenaar een ‘exploderende’ beeld noemt.

Bij onder meer het Gemeentemuseum Den Haag, de Beeldentuin Anningahof te Zwolle, het Museum Het Prinsenhof in Delft, de galerie Brutto Gusto te Berlijn, De Hallen in Haarlem, de Galerie Piet Hein Eek te Eindhoven en het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen is Geelens werk tentoongesteld. Een aantal creaties is ook in het openbaar te bezichtigen, waaronder het ‘Monument tegen zinloos geweld’ uit 2006. In dit bronzen kabinetskast is de bovenste lade open, waarin mensen tussen zonsopgang en –ondergang een herinnering of aandenken kunnen achterlaten. Alle foto’s, brieven en bloemen worden bovenin, achter glas, geplaatst. De kunst van Geelen is vertegenwoordigd in de collecties van musea, bedrijven en particulieren, waaronder het Noordbrabants Museum in ’s-Hertogenbosch en het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. De kunstenaar heeft meerdere prijzen voor zijn oeuvre ontvangen, waaronder de Dr. A.H. Heineken Prize for Art in 2000 en tweemaal de Incentive Prize for Fine Arts in 1988 en 1990. Tegenwoordig woont en werkt Geelen in Tilburg.

http://www.guidogeelen.com/?p=exposities

http://www.rabokunstcollectie.nl/content/kunstenaars/1951_1965/guido_geelen/index.jsp

http://www.galeries.nl/mnkunstenaar.asp?artistnr=612&vane=1&em=&meer=&sessionti=838810460

 

Not Just Another Canvas on the Wall