Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen
per pagina

Stel een Aflopende Directie in

Henrik Simonsen

De natuur verkent hij en laat hij groeien op zijn schilderijen, tekeningen en prints: Henrik Simonsen. De Deen, geboren in 1974, beeldt de natuur als metafoor voor de menselijke ervaring uit met houtskool, grafiet en (olie)verf. In zijn royale, kleurrijke vlindertuinen is zijn traditionele Scandinavische achtergrond zichtbaar.

Rococo en zijn kijk op natuur beïnvloeden zijn werken, die vol bloemen, planten, bomen, vlinders en vogels zitten. Volgens Simonsen accepteerde de zeventiende eeuwse kunststroming, die een reactie was op de classicistische barok van rond 1700, zowel het bizarre als fraaie in de natuur. “Ik ben gefascineerd door het ontbreken van structuur, de hiërarchie en de sprookjeswereld die ons getoond wordt. Het is een wereld van schoonheid, vrijheid en gewoonweg plezier.” Ook zijn thuisbasis, Denemarken, dient als inspiratie voor Simonsen. Pas toen hij dit land had verlaten, merkte hij dat hij de Scandinavische traditie kon omarmen en kon toelaten tot zijn werk. Dat gebeurde doordat hij zijn opleiding Art & Design aan de University of Exeter te Verenigd Koninkrijk volgde, en voor vijf maanden naar New York vertrok voor een uitwisselingsprogramma. Ook zijn voorliefde voor kleur ontwikkelde hij op een andere plek: tijdens zijn studiereis in Venetië.

“Als mensen aan mij vragen wat ik doe, dan vertel ik hen dat ik schilder, al had ik eigenlijk moeten zeggen dat ik teken. Tekenen doe ik namelijk het meest in mijn werk. Door het proces van schetsen en de vormen die door simpele doch magische lijnen gecreëerd worden, verkies ik schilderen boven tekenen”, aldus Simonsen. Hij schildert dus, uit de losse hand. Volgens de kunstenaar nemen projectors en stencils het leven en de kracht weg uit de lijn. Elke print die Simonsen eerder heeft gemaakt, dient als inspiratie voor de volgende. En toch zijn alle creaties origineel. “Voor mij is het een veel interessantere manier van werken als ik niet probeer om een print op zijn origineel te laten lijken.”

De eerste potloodstreep die Simonsen zet, vertelt hoe de andere lijnen hun weg moeten vinden. Op deze manier beweegt hij zich voor het doek totdat het werk voltooid is. Uitgesmeerde verfdruipers, potloodtekeningen en schilderingen van olieverf vormen het geheel. Simonsen hanteert geen volgorde waarin deze technieken worden toegepast, ook als ze meerdere malen worden gebruikt. Verf en kleur spelen nu een grotere rol in zijn werken dan voorheen. Hij vindt dat verf dat gegoten of gegooid is op het doek, voor contrast zorgt met de getekende lijnen. De geschiedenis van het werk is hierbij erg belangrijk voor Simonsen. Hij wist daarom zelden iets volledigs op het doek. “Ik houd liever de tekening, ook al is deze later niet meer te zien en zodanig aangepast of maakt deze slechts deel uit van het uiteindelijke werk.”

Simonsen heeft wereldwijd zijn kunst tentoongesteld, waaronder in het Royal Opera House in Londen, de Silas Marden Gallery op Long Island, New York en de Galleri Christoffer Egelund in Kopenhagen. Ook tijdens de London Art Fair en Scope Art Fair te Miami kon men zijn werk bewonderen. Simonsens creaties zijn geëxposeerd naast de kunst van moderne meesters als Bridget Riley, Anthony Gormley, George Baselitz, Victor Pasmore en Gehard Richter. In de collectie van The Berkeley Hotel in Londen zijn een aantal werken van de kunstenaar vertegenwoordigd. Momenteel woont en werkt Simonsen in East Sussex.

Not Just Another Canvas on the Wall