Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen
per pagina

Stel een Aflopende Directie in

Klashorst en Domburg

Dit duo schildert expressieve stillevens, uit hun eigen schildersbestaan: Klashorst en Domburg. Peter Klashorst, geboren in 1957 te Santpoort, en Bart Domburg, geboren in 1957 te Zwolle, hebben de handen ineen geslagen, ook al verschillen de twee erg van stijl; Klashorst toont graag de sensualiteit en seksualiteit van jonge vrouwen in zijn kleurrijke, expressieve werk, terwijl Domburg liever gevels, landschappen en stadsgezichten in zijn schilderijen vangt.

De kunstschilder en fotograaf Klashorst, die aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam heeft gestudeerd, toont graag de mensen die normaal gesproken nooit geschilderd worden. Juist deze mensen, veelal geportretteerd in Afrika en Azië, kunnen een verhaal vertellen dat doorgaans onuitgesproken blijft. Hiervoor trok Klashorst, die in het begin van zijn carrière was aangesloten bij de kunststromingen de Nieuwe Wilden en ‘After Nature’, vol romantische ideeën naar Afrika, weg van de commerciële kunstwereld. Hier ging hij op zoek naar inspiratie en het kosmopolitische, die hij verbeeldde in zijn compromisloze sculpturen en schilderijen van veelal Afrikaanse vrouwen. Deze schilderijen werden getoond in de National Museums of Kenya, maar brachten hem ook verschillende keren in de gevangenis in Kenia en Senegal.

De autodidact kunstschilder Domburg, die in het begin van zijn carrière zich voornamelijk op gewone mensen richtte, ziet zijn vergezichten als portretten, waarin het historische, religieuze of persoonlijke van de desbetreffende plek vooropstaat. Door deze aspecten krijgt het schilderij een diepere lading en een speciale betekenis. Deze voorliefde voor historie is ontstaan toen Domburg de Nederlandse omgeving verruilde voor de Berlijnse. Daar kreeg hij de behoefte om plaatsen met hun verleden te verenigen, omdat in iedere plaats betekenissen schuilen. De betekenissen zijn met verschillende aspecten van het leven gecombineerd in zijn vergezichten, die eerder gefotografeerd dan geschilderd lijken. Tegenwoordig toont Domburg nog steeds de geschiedenis achter het afgebeelde, al focust hij zich meer op de gevels en harde weerspiegelingen van gebouwen.

Not Just Another Canvas on the Wall