Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen
per pagina

Stel een Aflopende Directie in

Michiel Hogenboom

Sinds 2000 schildert Michiel Hogenboom mannen die zich bekeken voelen. De kunstschilder en journalist, geboren in 1967 te Oegstgeest, laat ze vaak over hun schouder kijken, met hun blik gericht op de toeschouwer. Soms beoordelend, soms paranoia.

Hogenboom groeide op met strips en platenhoezen, van Roxy Music tot Blur. Van 1986 tot 1993 heeft hij aan de Universiteit Leiden bestuurskunde gestudeerd, maar na reeks bezoeken aan het Stedelijk Museum in Amsterdam koos hij voor een opleiding tot schilder aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Daar studeerde hij van 1994 tot 1998.

In zijn vroege werken, getiteld ‘Saltwaterbleeders’, liet hij vissers zien die met hun klunzigheid hun vangst tonen. “Het schilderen van deze trofeeënjagers geeft me een enorme kick. De vissers zijn archetypen, zoekende zielen, hun bravado en strijdlust overstijgen de tijd”, aldus Hogenboom. Later volgden in de series ‘Great Outdoors’ en ‘A Pagan Ethos’ mannen die over hun schouder de toeschouwer beoordelend bekijken. De blik zet aan tot afgrijzen.

De laatste jaren staan de kunstenaarsportretten centraal in het oeuvre van Hogenboom. Net zoals bij de vissers draait het om de druk van gelijkgestemden, die zijn afgeleid van portretten uit kunstenaarsbiografieën. Zo zijn een aantal schilderijen gebaseerd op vroege fotoportretten door Picasso zelf en anderen in diens eigen atelier. Het schilderij ‘Jupiter Room’ uit 2005/2008 is ontleed aan een originele foto van Paul Andriesse, die een grimmig eenmanstribunaal uitbeeldt. In Hogenbooms creatie is een monumentale Réne Daniëls te zien in een rode kamer. “Het is natuurlijk best een bespottelijk idee om koppen te gaat schilderen van allerlei figuren uit de prille en verre kunstgeschiedenis, het neigt tot het per se leven willen inblazen van schimmen die allang gecanoniseerd zijn, sterker nog: alweer half vergeten zijn, juist door hun status in een modernistisch pantheon. Maar sommige kunstenaarsportretten zijn onweerstaanbaar en daardoor toch ook actueel. Het is de mengeling van eerzucht en iets onbestemds/ongrijpbaars dat je dwingt je tot hen te verhouden”, aldus Hogenboom.

Tegenwoordig is Hogenboom weer terug bij zijn ‘Saltwaterbleeders’. Zo maakte hij een decennium geleden zijn eerste serie speervissers, die met hun glibberige vangst voor elkaar poseren. Beelden van spearfishingblogs en communities inspireerden hem. "De opzet is om uitzinnige Piëta’s te schilderen, soms vervuld van testosteron met een seksuele ondertoon, dan weer verstild en meer naar binnen gericht”, aldus Hogenboom.

Bij onder meer het Museum de Fundatie in Zwolle, het Cobra Museum voor Moderne Kunst te Amstelveen en het Gemeentemuseum Den Haag heeft Hogenboom zijn werk tentoongesteld. Zijn kunst is opgenomen in de collecties van bedrijven, instellingen en musea, waaronder bij het Universitair Medisch Centrum te Utrecht. In verschillende catalogi zijn zijn creaties vertegenwoordigd, zoals in ‘Salwaterbleeders’ uit 2009. Momenteel woont en werkt Hogenboom in Haarlem.

http://www.michielhogenboom.com/main/about.html

http://www.galeries.nl/index3.html

http://www.nrcnext.nl/blog/author/mhogenboom/

Not Just Another Canvas on the Wall