Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen

Peter Klashorst

De sensualiteit en seksualiteit van jonge vrouwen, daar draait het om in het kleurrijke, expressieve werk van Peter Klashorst. De kunstschilder en fotograaf, geboren in 1957 te Santpoort, schildert mensen die normaal gesproken nooit geschilderd worden. Juist deze mensen, veelal geportretteerd in Afrika en Azië, kunnen een verhaal vertellen dat doorgaans onuitgesproken blijft.

Ook al was Klashorst na zijn studie aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, die hij in 1981 cum laude afrondde, één van de bekendste Nederlandse kunstenaars van de kunststroming de Nieuwe Wilden, toch behoort zijn kunst meer tot de stroming ‘After Nature’. In dit internationaal kunstcollectief, dat hij overigens samen met anderen in 1987 oprichtte, ligt de focus op het opnieuw uitvinden van de schilderkunst en het terugbrengen van kunst aan de maatschappij. De kunstenaars die tot deze stroming behoren, waaronder Cabot, Dokoupil en uiteraard Klashorst, toerden over de hele wereld en werden beroemd en berucht om hun gezamenlijke optredens op straat, in de natuur en tijdens kunstmanifestaties. Hun non-figuratieve kunst werd het toonbeeld van ‘what you see is what you get’.

Uiteindelijk werd de (New Yorkse) commerciële kunstwereld en het tijdrovende netwerken in restaurants Klashorst te veel. In plaats van dat vermoeidheid en desillusie zijn leven regeren, ging hij de wereld rond, op zoek naar inspiratie en het kosmopolitische. Zo kwam hij terecht in onbekende, verre plaatsen, waar geen kunstgalerie of –beurs te bekennen was. Vol met romantische ideeën, net zoals dichter Rimbaud en kunstenaar Gauguin, reisde Klashorst ook af naar Afrika, waar hij stuitte op het harde Afrikaanse stadsleven met armoede en ellende. De compromisloze sculpturen en schilderijen die hij destijds veelal van Afrikaanse vrouwen maakte, werden getoond in de National Museums of Kenya, maar brachten hem ook verschillende keren in de gevangenis in Kenia en Senegal. De politie in het overwegend islamitische Senegal zette Klashorst vast omdat hij zou aanzetten tot losbandigheid. Door het omkopen van ambtenaren wist hij zich op borgtocht vrij te kopen en kon hij in stilte via Gambia het land ontvluchten.

Naast Kenia, Senegal en Bangkok, deed Klashorst ook Phnom-Penh in Cambodja, aan. Daar schilderde hij over Khmer Rouge, de militaire tak van de Communistische Partij in de jaren ’70, die van 1975 tot 1979 tussen de 1,7 en 2 miljoen mensen heeft vermoord. De dood en verderf die deze organisatie zaaide, beeldde Klashorst uit in een vijftigtal confronterende schilderijen die hij met een spuitbus bewerkte. Het project, dat gesteund werd door UNESCO, werd getoond in het Tuol Sleng-museum – Museum van Volkerenmoord – in Phnom-Penh.

Klashorst heeft zijn werk onder meer getoond in het Dordrechts Museum, de Storm Galerie in Amsterdam, de SLB Art Gallery B.V. te Zeewolde, het Fries Museum in Leeuwarden en in zijn eigen Peter Klashorst Gallery in Amsterdam. In 1983 ontving hij de prestigieuze Koninklijke Subsidie voor de Vrije Schilderkunst uit handen van koningin Beatrix. Twee boeken zijn over het werk en het losbandige leven van Klashorst gepubliceerd: de geautoriseerde biografie ‘King Klashorst’ in 2005, geschreven door Robert Vuijsje, en de autobiografie ‘Kunstkannibaal’ in 2011. In 2006 verkreeg de kunstenaar veel media-aandacht met de oprichting van de ‘kunstenaarspartij’ Huisje-boompje-beestje, die tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in Amsterdam 787 stemmen behaalde. Tegenwoordig woont en werkt Klashorst in Amsterdam.

http://www.peter-klashorst.com/about%20me%20more.html

http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1657077.ece

http://www.artdistrict.nl/peter-klashorst.html

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20101201_klashorst01

http://www.galeries.nl/mnkunstenaar.asp?artistnr=573&vane=1&em=&meer=&sessionti=617053827

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_Khmer

Not Just Another Canvas on the Wall