Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen

Ross Bleckner

De sterfelijkheid die in ons schuilt, verbeeldt hij in symbolische beelden als bloemen, vogels en hersenen: Ross Bleckner. De kunstenaar, geboren in 1949 te New York, toont in enigszins kleurrijke stillevens de tegenstellingen in het echte leven, dat vol schoonheid zit aan de ene kant, en verandering, verlies en herinnering aan de andere kant. Bleckner vraagt zichzelf iedere keer af: hoe houdt men zich staande terwijl alles om hen heen verdwijnt?

Na het zien van de tentoonstelling ‘The Responsive Eye’ in 1965 in het Museum of Modern Art te New York, voelde Bleckner zich genoodzaakt om kunstenaar te worden. Tijdens zijn studie aan de New York University, waar hij in 1971 afstudeerde, was hij in de leer bij de kunstenaars Sol LeWitt en Chuck Close. Net zoals deze twee heren, ging Bleckner, die in 1973 zijn titel Master of Arts behaalde aan het California Institute of the Arts, zich afzetten tegen het neo-expressionisme. Bleckner zag zijn werk namelijk als elliptisch, een uitgerekte cirkel, waar schoonheid een belangrijk standpunt inneemt. Het doek is voor hem een huid, waarop verschillende juwelen, piercings en tatoeages als decor dienen. Om het uiterlijk van het kunstwerk te bepalen, neemt hij het innerlijk van de creatie onder de loep. Net zoals bij het lichaam, kan dit soms beangstigend voor Bleckner zijn. Hij ziet dan de mutatie van cellen voor zich, die uitgroeien tot iets wat er niet hoor te zijn. Het aidsvirus en de kanker- en bloedcellen beeldt hij onrealistisch en symbolisch uit, in bloemen, vogels en hersenen. Deze symbolen brengt hij secuur op zijn stillevens aan, om vervolgens met een paletmes van het doek af te schrapen. Hierdoor lijkt het alsof de bloemen nog maar kort te leven hebben. Hetgeen wat er ooit was, het ongrijpbare, intrigeert hem.

De vergankelijkheid vormt de leidraad in zijn werk. Dat is niet zomaar. Op 32-jarige leeftijd kreeg Bleckner te horen dat hij aids had. Destijds, in de jaren ’80, dacht hij dat hij binnen tien jaar dood zou zijn. Dat is echter niet gebeurd. Niet alleen heeft zijn ziekte de laatste twintig jaar een plek in zijn kunst genomen, maar ook in zijn andere werkzaamheden. Zo heeft Bleckner tien jaar lang als president gediend voor de AIDS Community Research Initiative of America (ACRIA). Meer recent heeft de kunstenaar gewerkt voor de VN-afdeling Drugs en Criminaliteit in Noord-Uganda om onder meer geld in te zamelen voor ex-kindsoldaten. Voor zijn werk voor de Verenigde Naties is de kunstenaar in 2009 onderscheiden met de titel Goodwill Ambassador. Momenteel is Bleckner klinische professor aan de NYU Steinhardt School of Culture, Education and Human Development.

Bleckner exposeerde voor het eerst solo in 1975, bij Cunningham Ward Gallery in New York. Dit mondde uit in een lange samenwerking met de Mary Boone Gallery in New York, die in 1979 startte. Niet veel later, in 1981, ontmoette de kunstenaar de invloedrijke kunsthandelaar Thomas Ammann van Thomas Ammann Fine Art AG, die een belangrijke verzamelaar van Bleckner is geworden. Naast Ammann, hebben ook musea de kunst van Bleckner opgenomen in hun collecties, zoals het Museum of Modern Art in New York, het Astrup Fearnley Museum of Modern Art te Oslo en het Museum of Contemporary Art in Los Angeles. De kunstenaar heeft zijn creaties geëxposeerd in onder meer het Carnegie Museum of Art in Pittsburgh, de CAIS Gallery in Seoul en het Guggenheim Museum te New York. Bleckner, die momenteel woont en werkt in New York, heeft lesgegeven aan verschillende vooraanstaande universiteiten.

http://www.rbleckner.com/bio.html

http://www.artnet.com/artists/ross-bleckner/

http://artforum.com/words/id=36091  

 

Not Just Another Canvas on the Wall