Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen
per pagina

Stel een Aflopende Directie in

Shinkichi Tajiri

Knopen vormen de leidraad in het oeuvre van Shinkichi Tajiri. Volgens de Nederlands-Amerikaanse beeldhouwer van Japanse afkomst, geboren in 1923 te Los Angeles, is de knoop een simpel statement dat iedereen vrijuit kan interpreteren. Zelf verbond Tajiri, overleden in 2009 te Baarlo, de knoop met de oost-west relatie, die een stempel drukte op zijn leven en werk.

In 1936 verhuisde het gezin Tajiri naar San Diego. Daar kreeg de kunstenaar in 1940 zijn eerste lessen in beeldhouwen van beeldhouwer Donal Hord. Tijdens de Tweede Wereldoorlog, in 1942, werd Tajiri met veel andere Amerikanen van Japanse afkomst geïnterneerd in de paardenstallen van Santa Anita Racetrack en vervolgens in het concentratiekamp Poston 3 in Arizona. Een jaar later meldde hij zich als vrijwilliger aan voor het leger – door dienst te nemen in het leger ontkwam hij aan dat kamp – en werd hij naar Italië uitgezonden. Tijdens een aanval op Castellina in juli 1944 raakte Tajiri gewond en werd tot december verpleegd in een ziekenhuis in Rome. In 1945 werd hij gestationeerd in Marseille, Nancy, Reims, Heidelberg en Seckenheim.

Toen Tajiri in 1946 terugkeerde naar de Verenigde Staten, naar Chicago om precies te zijn, nam hij een baantje aan bij een antiquair. Ook ging hij studeren aan het Art Institute of Chicago, totdat hij in 1948 uit protest tegen de behandeling van zijn bevolkingsgroep de Verenigde Staten verliet. In de wijk Montparnasse in Parijs ging hij zich vestigen en hij nam les bij Ossip Zadkine. Tevens studeerde hij bij Fernand Léger en aan de Académie de la Grande Chaumière. In de Franse hoofdstad ontmoette Tajiri ook Nederlandse Cobrakunstenaars, met wie hij regelmatig exposeerde, zoals in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

In 1956 ging de kunstenaar, samen met zijn vriendin Ferdi Jansen uit Arnhem, in Amsterdam wonen. Sindsdien maakte Tajiri beelden waarin een knoop is verwerkt. Hiermee reageerde hij op de al te abstracte en conceptuele kunst van eind jaren ’60.

In 2007 onthulde koningin Beatrix in Venlo vier zes meter hoge beelden van Tajiri. Deze beelden, die als ‘wachters’ van de brug fungeren, staan aan weerszijden van de stadsbrug om deze te beschermen tegen oorlog en geweld. Voor het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen heeft Tajiri een Japanse kiezeltuin aangelegd in de binnentuin.

Bij onder meer het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen, het Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam, het Kröller-Müller Museum in Otterlo, het Bonnefantenmuseum te Maastricht en het Gemeentemuseum Den Haag heeft Tajiri zijn beelden, schilderijen, foto’s en films getoond. Zijn kunst is opgenomen in de collecties van bedrijven, instellingen en musea, waaronder het Museum van Bommel van Dam in Venlo en het Museum Het Domein te Sittard. Vanwege zijn uitzonderlijke inzet en de culthistorische betekenis van zijn activiteiten werd de kunstenaar in 2007 geridderd in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ook werd hij in 2005 benoemd tot ereburger van de gemeente Maasbree. Tajiri, die in 2008 het Nederlandse staatsburgerschap kreeg, overleed in 2009 op 85-jarige leeftijd.

http://www.artzuid.nl/shinkichi-tajiri/

http://www.galeries.nl/mnkunstenaar.asp?artistnr=540&vane=&em=&meer=meer&sessionti=615107218

http://nl.wikipedia.org/wiki/Shinkichi_Tajiri

Not Just Another Canvas on the Wall