Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen
per pagina

Stel een Aflopende Directie in

Sonia Delaunay

Sonia Delaunay-Terk, geboren in 1885 als Sarah Ilinitchna Stern te Gradizhsk, Oekraïne, heeft in Parijs, Spanje en Portugal gewoond. Haar oeuvre bestaat uit schilderijen, lithografieën, gouaches, keramiek, sculpturen, textiel en kostuum- en decorontwerpen. De kunstenaar en ontwerper is in 1979 overleden te Parijs.
In 1890 verhuisde Stern naar Sint Petersburg, waar ze werd geadopteerd door de broer van haar moeder, Henri Terk. Van 1903 tot 1904 studeerde zij aan de Kunstacademie in Karlsruhe en later aan de Académie de la Palette in Parijs. Gedurende haar studie werd haar schilderstijl beïnvloed door de postimpressionisten, zoals Gauguin en Van Gogh, en de fauvisten.
In 1910 trouwde Terk, na een kort huwelijk met kunstverzamelaar Wilhelm Uhde (1908-1910), met de kunstenaar Robert Delaunay. Tijdens de Russische Revolutie kreeg ze geen financiële steun meer van haar familie in Rusland, en is zodoende begonnen met het ontwerpen en maken van stoffen, kleding en theaterkostuums.
Sindsdien ontwikkelde Delaunay-Terk de stijl waarmee ze bekend is geworden. Voorstellingen werden niet meer natuurgetrouw weergegeven en ze maakte geen gebruik meer van perspectief. Ze ontwikkelde haar eigen stijl, die door de kunstcriticus en dichter Guillaume Apollinaire met de term ‘Orphisme’ werd beschreven. Deze kunststijl was gerelateerd aan het fauvisme, kubisme en futurisme. Haar man gebruikte zelf liever de term ‘simultanisme’ om de kunst te beschrijven. Deze kunststijl was gebaseerd op de wetenschappelijke theorie van Eugène Chevreul, genaamd ‘The law of Simultaneous Contrast of Colour’. Deze theorie gaat uit van het gegeven dat een combinatie van kleuren een schijn van beweging of een andere kleur teweeg kan brengen. De kunstwerken van Delaunay-Terk bestaan uit verschillende lagen van kleur, die tezamen een visueel effect veroorzaken.
De stoffen en kleding die ze heeft ontworpen, bevatten geometrische figuren in uitbundige, gedurfde kleuren, zoals vierkanten, driehoeken, diamanten en diagonalen. Er komt een emotionele kracht uit de pure kleuren. Delaunay-Terk gebruikte ook vaak verschillende typen stof, zoals wol, tule, flanel en zijde. Ook heeft ze ‘gedicht jurken’ gemaakt: jurken met daarop geometrische kleurvlakken en zinnen uit de gedichten van haar vrienden Tristan Tzara en Philippe Soupault.

Delaunay-Terk verwierf vanaf de jaren ’20 veel bekendheid. Ze behoorde tot de avant-garde van die tijd en was bevriend met schilders als Mondriaan, Arp, Vantongerloo en Kandinsky. Naast Georges Braque, is zij de enige levende kunstenaar geweest die heeft geëxposeerd in het Louvre. Haar werk is vertegenwoordigd in gerenommeerde musea wereldwijd, waaronder het Museum of Modern Art in New York en het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch.

Not Just Another Canvas on the Wall