Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen
per pagina

Stel een Aflopende Directie in

Winfred Evers

Fotograaf Winfred Evers, geboren in 1954 te Haarlem, studeerde van 1973 tot 1976 aan de Vrije Academie in Den Haag. Eind jaren ’70 heeft hij veel bekendheid verworven met zijn experimentele en geënsceneerde fotografie.

Evers’ foto’s reflecteren zijn zoektocht naar antwoorden op existentiële vragen. De beelden refereren aan mystiek en esoterie. Zijn werkwijze was verbonden aan die van het Bauhaus en de geometrische abstracte kunst. Hij wilde de geometrisch-abstracte tendens in de schilderkunst vertalen naar de fotografie. Ook is Evers destijds beïnvloed door de Arte Povera – arme kunst. In zijn studio bouwde hij installaties met een veelvoud aan materialen - typerend voor de Arte Povera - zoals stukken hout, karton en plastic, die hij vervolgens fotografeerde.

De fotografie van Evers kan worden beschouwd als beeldmanipulatie. Al zijn kunstwerken reflecteren zijn spel met abstractie en figuratie. Een figuratieve, materiële voorstelling is altijd het uitgangspunt van zijn kunstwerken, maar deze voorstelling wordt door ingrepen en inventieve manipulaties van zijn materiële connotaties ontdaan. Hierdoor blijft de figuratieve voorstelling veelal zichtbaar, maar heeft het een abstracte uitstraling en ontstaat er een autonoom beeld. Zo nu en dan deed Evers dit met een vooropgezet plan, soms ontstonden beelden intuïtief. De werken uit deze periode zijn allemaal zwart-wit.

In de jaren ’80 heeft Evers met name kunstwerken gemaakt met een chaotisch en complex uiterlijk. Hij gebruikte destijds ook kleur voor zijn fotografie, wat leidde tot bonte, hectische beelden. In de kunstwerken uit deze periode kan de toeschouwer krullen en lineaire beeldelementen zien.

Rond de eeuwwisseling, toen de digitale fotografie zijn intrede maakte, was Evers één van de eerste fotografen die de digitale beeldmanipulatie verkende. Zijn kunstwerken maakt hij sindsdien met de computer. Nog steeds kunnen figuratieve elementen worden teruggevonden in de voorstellingen en bevatten de foto’s veel geometrische en organische, slingerende en welvende vormen. Oosterse en antroposofische beelden dienen in deze periode veelal als uitgangspunt voor de beelden. Zo kan de toeschouwer het boeddhistische levenswiel of de dansende Shiva in zijn werk terugvinden. Veel foto’s uit deze periode hebben een metaalachtige glans.
Het werk van Evers is vertegenwoordigd in de collecties van musea wereldwijd, waaronder het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Museum of Fine Arts te Houston, het Los Angeles Country Museum of Art, de Graham Nash Collection in Pasadena, Californië en de Bibliothèque nationale de France in Parijs. Zijn kunst is ook opgenomen in monografieën over abstracte fotografie. Tevens heeft Evers werk in opdracht gemaakt voor onder andere Rituals, Sinai Centrum en Voetnoot Publishers.

Not Just Another Canvas on the Wall