Zoekfilter

- (EUR)
Selecteren
Sluiten
Herstellen

Wouter van Riessen

Pinokkio, met zijn alsmaar groeiende neus, vormt de leidraad in de zelfportretten van Wouter van Riessen. De kleurrijke, met zwart omlijnde pop die door de kunstenaar, geboren in 1967 te Bloemendaal, wordt weergegeven, praat, zingt en jammert, maar leeft niet. Het is het zelfbeeld dat Van Riessen toont.

Nadat de kunstenaar zijn opleiding had afgerond aan de Academie voor beeldende kunsten Arnhem, bij Ateliers Arnhem en aan de Rijksakademie voor beeldende kunsten in Amsterdam, ging hij als illustrator werken voor onder meer de Volkskrant. Wekelijks verschenen er nieuwe portretten van zijn hand, die met stift vanuit een gracieuze beweging op papier werden gevormd. Ondanks de minimale kernmerken zijn ze altijd onmiddellijk herkenbaar.

Midden jaren ’90 kreeg de constructie van vormen zijn aandacht. Eerst werden zelfportretten in vloeiende lijnen getekend, maar na verloop van tijd ging Van Riessen zich meer concentreren op de ideale lijn en vorm. In deze tekeningen zijn geen sporen van het ontstaansproces meer zichtbaar. Hij wilde namelijk alleen nog de juiste lijn op de juiste plaats laten zien.

Tegenwoordig maakt Van Riessen eerst collages met afbeeldingen die hem aanspreken. Deze combineert hij en vormt hij opnieuw om de betekenis te manipuleren. Hij werkt net zo lang totdat hij voelt dat de figuren dichtbij hem staan, of dat nu cyclopen, goochelaars, heiligen of vreemde poppen met lege gezichten zijn. Om dit te realiseren, gebruikt Van Riessen verschillende technieken; sommige stukken zijn vlak, andere ruw geborsteld en weer andere heel tekenachtig.

Naast trekpoppen is het animatiefiguur Barbapapa ook een inspiratiebron voor Van Riessen, zoals te zien is op het schilderij ‘Verschijning’ uit 2010. Dat Barbapapa zichzelf voortdurend kan veranderen en toch zichzelf blijft, vindt de kunstenaar een vreemd gegeven. Het is aan de toeschouwer om de figuren op het doek, net als bij de trekpop, tot leven te brengen.

Recentelijk maakt Van Riessen godsdienstige voorstellingen. Net als in de kunst, wordt in religie een parallelle werkelijkheid getoond. Toch kan de kunst dingen verbeelden waarover je niet kunt spreken. Het stelt je in staat de verbeeldingswereld van anderen te betreden om zo je blikveld te vergroten.

Bij onder meer het Stedelijk Museum Schiedam, het Museum voor Moderne Kunst Arnhem, het Gemeentemuseum Den Haag, het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en het Singer Museum te Laren heeft Van Riessen zijn werk geëxposeerd. Zijn kunst is opgenomen in de collecties van bedrijven, instellingen, particulieren en musea, waaronder het Dordrechts Museum, het Fries Museum in Leeuwarden en het Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam. Tijdens zijn verblijf in Berlijn van 1999 tot 2000, ontving Van Riessen de Charlotte Köhler Prijs, een aanmoedigingsprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan vijf jonge kunstenaars. Verder heeft hij verschillende stipendia en onder andere de Gelderland Grafiekprijs in 2005 ontvangen. De kunstenaar, die ook fotografeert en liedjes schrijft, woont en werkt momenteel in Amsterdam en Los Angeles.

http://www.woutervanriessen.nl/biography.html

http://www.hetdomein.nl/hedendaagse_kunst/archief_hedendaagse_kunst/archief_2007/wouter_van_riessen.html

http://kunst.nu/mnkunstenaar.asp?artistnr=616&vane=1&em=&meer=&sessionti=833629149

http://www.stedelijkmuseumschiedam.nl/nl/tentoonstellingen/archief/192-wouter-van-riessen-de-ziel-van-een-atheist

 

Not Just Another Canvas on the Wall